Een veel gestelde vraag bij opkomende producers tegenwoordig is, waarom is het mixen van muziek zo belangrijk? Mixen is een proces waarbij je alle sporen in je muziekprogramma/DAW een eigen karakter en plek geeft. Het mixen van muziek kun je zien als koken. Het woord mixen in het algemeen betekent ook verschillende dingen bij elkaar voegen en tot één geheel maken. Net als bij een gerecht heb je allemaal verschillende ingrediënten die je samen tot 1 geheel probeert samen te voegen. Een snufje kruiden voor de smaak hier, een beetje zout daar. Bij het mixen van muziek zorg je daarom ook voor een zo goed mogelijke balans zodat ieder geluid goed te horen is en ze op de juiste plaats in een nummer zitten, net zoals een chef-kok dat in een restaurant doet bij een gerecht.

 

 

Hoe begin ik met het mixen van mijn muziek?
Nu hoor ik je denken, “Waar begin ik met mixen?” Uiteindelijk is het doel om alles samen te voegen tot 1 mooi geheel, maar begin je met alles tegelijk, of één element tegelijk? En welk element? Het antwoord op deze vraag is vaak persoonlijk. Veel mix-engineers geven er de voorkeur aan om met de zang te beginnen, anderen geven de voorkeur aan om bijvoorbeeld met drums te beginnen. Er is in dit geval geen goed of fout antwoord, maar ik kan jullie wel wat richting geven.

Er zijn een aantal manieren om een mix te benaderen: met een plan of zonder. Uit eigen ervaring is het, dat als je met een mix gaat beginnen, verstandig om in gedachten te hebben wat je wil bereiken met je mix. Heb je een bepaald doel voor ogen? Wat voor elementen wil je eruit laten springen? Op basis van deze vraag kan je voor jezelf bepalen met welke elementen je gaat beginnen. Hieronder staan een aantal manieren om een mix te benaderen en die kunnen helpen richting te geven.

  • Vocals
    Er zijn engineers die de meerderheid van hun mixen met zang beginnen. Ze geven er de voorkeur aan om de zang ongelooflijk goed te laten klinken en vervolgens de rest van de instrumenten er omheen te bouwen, ze blijven de vocals altijd goed controleren om ervoor te zorgen dat ze prominent aanwezig zijn in een mix.  Wat je met deze methode bereikt is dat de doelgroep van je muziek vooral zijn aandacht gaat leggen op de vocals en niet zo zeer op het muzikale gedeelte qua instrumenten.
  • Hartslag van een nummer
    Een ander element waarmee je kan beginnen is de hartslag van een nummer. Je gaat op zoek naar een element dat het nummer groove geeft. Dat kan een gitaar sectie zijn, drums of synths. Eerlijk gezegd is het element van de muziek dat we voelen, het ritme. Dit bepaalt vaak hoe de luisteraar zich verbindt met een nummer. Hoe sterker de groove, hoe effectiever het nummer zal zijn.
  • Ritme
    Een klassieke benadering is om je te concentreren op de ritmische elementen. Begin met de drums en probeer een zo goed mogelijke groove te creëren door middel van percussie-elementen en een baslijn. Als je eenmaal een mooie samenhangende ritmesectie hebt, begin dan met de aanpak van andere ritmische elementen, zoals gitaren, synths, etc. De grotere elementen komen als laatste, waaronder lead elementen (Gitaar, zang) Het grote voordeel van deze aanpak is dat je in de mix de groove echt centraal zet. De eerste regel van het verkopen van een nummer is: als het ritme heeft, beweegt het.
  • Van links naar rechts
    Een minder gebruikelijke maar zeer effectieve aanpak is om te beginnen met je laagste frequenties/baselementen en de mix verticaal op te bouwen tot de hoge frequenties. Stap één kan de lage frequenties zijn, 808/lage kickdrum, en dan omhoog gaan naar een meer punchy kickdrum of basgitaar, of wat voor ander element je in het natuurlijke basbereik hebt zitten. Daarna ga je verder naar de volgende elementen, misschien een synth, gitaar, vocal of snare. Elke keer ga je steeds een stap hoger in het frequente spectrum tot je klaar bent met de cymbals/hi-hats. De sleutel om deze aanpak te laten werken, is dat wanneer je bij bepaalde frequenties komt die in hetzelfde bereik liggen, je ze mixt tot één mooi samenhangend geheel (zoals synthesizers en drums). Dit doe je door bepaalde frequenties met een EQ weg te filteren bij het ene geluid zodat je daardoor plaats kan maken voor een ander instrument in de mix.

    Er zijn bepaalde VST effecten/plugins die je kunnen helpen je muziek beter te laten klinken. Een aantal van deze plugins die ik bijvoorbeeld veel gebruik zijn:

  • Gain/Volume (Stock plugin, Waves VUMeter)
  • Compressor (Stock plugin, Waves C1/Waves CLA-3A)
  • EQ (Stock plugin, Fabfilter Pro Q)
  • Reverb (Stock plugin, Valhalla Room)
  • Delay (Stock plugin, Waves H-Delay)
  • Distortion/Saturation (Stock plugin, Fabfilter Saturn, Soundtoys Decapitator)

Conclusie

Hoe je ervoor kiest om een mix te starten, bepaalt vaak ook hoe je een mix beëindigt. Als je een plan of bepaal doel voor ogen hebt om van A naar Z te komen, bespaart het je enorme hoeveelheden hoofdpijn en krijgt je meestal een beter geluid en eindresultaat. De controle over je artistieke en creatieve visie zal je muziek naar een hoger niveau tillen.