Als je een artiest wil boeken, komt er natuurlijk meer bij kijken dan alleen de boekingsprijs. Deze artiest heeft verschillende wensen en benodigdheden bij zijn boeking die hij er graag bij wil hebben. Deze wensen van een artiest noemen we een rider. Een rider komt vaak voor bij het boeken van een bekende artiest. Nadat je de artiest bevestigd hebt, krijg je een mail waarin de riders omschreven staan. Deze rider kan je opdelen in 2 verschillende onderdelen: een technische- en hospitality rider. Hieronder leggen we de inhoud van de riders voor je uit:

 

Technische rider:

De technische rider wordt gezien als de belangrijkste van de 2. Hierin staat omschreven welke technische benodigdheden een artiest nodig heeft om zijn set te slagen. Je kan hierbij denken aan licht, geluid en crewleden. Uiteraard stem je ook met je leverancier in over wat voor apparatuur je wil gaan gebruiken. Je artiest wil natuurlijk over goede apparatuur beschikken die voor hem het beste werkt.

 

Hospitality rider:

De hospitality rider houdt in dat je bepaalde benodigdheden in huis moet halen om de artiest zo comfortabel mogelijk te houden. De artiest heeft vaak een soort van ritueel voordat hij aan een optreden begint. Veel voorkomende hospitality riders zijn: voedsel en drank, handdoeken, vervoer en hotels, kaarten voor familie en vrienden, verzorgde kleedkamers.

 

Promotie

Daarnaast vind een artiest het belangrijk dat hij goed gepromoot wordt. Meestal zorgt de artiest ervoor dat je ook nog een press kit ontvangt. Hierdoor zorgen ze ervoor dat ze met kwalitatief goede content gepromoot worden. Een artiest bouwt een imago op en wil deze intact houden. Door deze press kit te delen, weten ze zeker dat ze goed gepromoot worden.

Klik hier voor een voorbeeld van een rider!